Overnattingstur i Indre

Indre Østfold har en fantastisk natur, og dette måtte vi selvfølgelig sjekke ut.

I Indre Østfold er det flust av turer å velge mellom. Vi valgte området som er kjent som Fjella. Det omfatter Trømborgfjella, Rakkestadfjella og Vestfjella. Turen vår startet fra et sted som hetere Slora. For å komme seg til vårt utgangssted tok vi bilen til Hærland, hvor vi tok inn veien ved Norturafabrikken, Sloraveien. Veien går over til å bli en grusvei, og denne grusveien fulgte vi et par kilometer, før vi så en fin parkeringsplass på høyre side. På parkeringsplassen er det satt opp et stort kart over området, som det kan være lurt å ta en ekstra titt på. Det er også alltid lurt å ha med seg sitt eget kart, og dette hadde selvfølgelig vi med oss.

Fra parkeringsplassen er det godt merket, og det er tydelig at det er mange frivillige i sving, som har merket løyper og virkelig gjort en innstas for at terskelen for å komme seg ut på tur blir så lav som mulig.

Det tar ikke lang tid før man får følelsen av å være langt inne i marka.

Vi hadde bestemt at vi skulle gå fra Slora til Kulevannet, rundt Røstevannet og tilbake. I alt skulle det bli en tur på omtrent 15 km. Etter en times gange i flott natur og selvfølgelig innom hvilesteinen, begynte vi å nærme oss Lundevollen. Et kjent sted for folk som ferdes i Fjella, her er det også en fin badestrand, men denne lot vi være denne gangen.
Fra Lundevollen gikk vi på østsiden av Kulevannet, og fulgte grusveien som gikk her, helt til Røstevannet. Det var her vi valgte å sette opp camp. Et perfekt sted, hvor vi fikk med oss fugleleik på vannet, en del fiskevak, og solen som varmet store deler av dagen. Her var det utrolig idyllisk, selv om det ikke var mange meterne fra grusveien.

Etter en kald natt med litt for tynn sovepose, våknet vi til solen som varmet og det ble fort for varmt å ligge i soveposen. Finnes det egentlig noen bedre måte å våkne, enn fra solen som varmer? Et lite tips til deg som skal sove i hengekøye, er å bruke liggeunderlag. Dette hjelper mye mot kulde og vind.

Frokosten tar vi selvfølgelig nede ved vannet, med fuglekvitter og fiskevak. På sånne turer er det deilig å ikke stresse, så det tok litt tid før vi kom oss avgårde.

Turen videre fortsatte rundt vannet, og inn på blåmerket sti. Stiene i Fjella er godt merket, og det er som regel få problemer å vite hvor man er. Når man bruker kart, så er det lurt å orientere seg etter vannene. Se på størrelsen og fasongen på vannet, så finner du fort ut hvor du er. Skal du på lengre tur, er kompass et meget nyttig verktøy. Langs vår rute var vi innom flere herlige perler, og bilde under viser et av dem.

Tilbake bestemte vi oss for å sette opp tempoet litt, vi fulgte stien som gikk på vestsiden av Kulevannet, noe som var nokså enkelt. Stien var blåmerket hele veien. Når vi kom til nordenden av vannt var meningen å gå innom Arnbjørnrud som er en DNT hytte. Men siden vi hadde så høyt tempo, glemte vi rett å slett å ta av i riktig kryss, og vi endte dermed opp med samme vei tilbake fra Lundevollen. Uansett så var dette en fantastisk tur, og vi må si at Fjella ga mersmak.
Fantastisk dyreliv, blandet med stillhet og ro gjorde så vi ble veldig glad i området. Det er ingen tvil om at vi skal tilbake, og vi kan glede oss til flere Ti På Topp-turer fra dette området. Neste gang tar vi med fiskestang, for det er en rekke vann med masse fisk i området.